ارمنستان

درباره کشور

ارمنستان
کشوری محصور در خشکی در قفقاز جنوبی، غرب آسیا است که در سرزمین کوهستانی ارمنستان واقع است. این کشور، از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان و قره باغ، از جنوب با ایران و جمهوری خودمختار نخجوان و از غرب با ترکیه مرز مشترک دارد.
ارمنستان یکی از کشورهایی که با ایران مرزهای مشترک دارد و سالانه ایرانیان زیادی به آن سفر می کنند. یک کشور کوهستانی است که بارش های زیادی در آن به وقوع می پیوندد. این کشور در قسمت غربی ترکیه قرار گرفته است و با قسمت شمالی گرجستان و شرقی جمهوری آذربایجان نیز مرزهای مشترک دارد. در زبان ارمنی به این کشور هایتک گفته می شود که بعدها با اضافه کردن پسوند ستان، به هایاستان تغییر نام پیدا کرد.
این کشور سالیان طولانی جزئی از قلمرو پادشاهان ایرانی بوده و بیشتر پادشاهان ایرانی و عثمانی در نزاع بر سر آن بوده اند. اما در نهایت پس از عهد نامه ترکمن چای که به جز ننگ برای کشورمان چیز دیگری نداشت، از خاک ایران جدا گشت و بعد ها به یک جمهوری مستقل ارمنستان تبدیل گردید. از این رو ارمنستان به پشتوانه تاریخ چهار هزار ساله اش، برای گردشگران بسیار جالب است چرا که تور ارمنستان را سفر به تاریخ می دانند.

پایتخت ارمنستان کجاست؟

پایتخت ارمنستان شهر زیبای ایروان است که در کنار رود هراز دان و در فاصله 23 کیلومتری تا مرز ترکیه قرار گرفته است. این شهر مدرن تپه‌ها و دره های عمیق بسیاری دارد. قله‌های آتشفشانی مانند آراگاتس و آژاداهاک و رشته کوه‌های آرارات دور تا دور شهر زیبای ایروان کشیده شده است و موقعیت جغرافیایی فوق العاده این شهر باعث بوجود آمدن زیبایی‌های طبیعی بسیاری در این کشور و پایتخت آن( ایروان ) شده است. پایتخت ارمنستان یکی از زیباترین شهرهای این کشور بوده و مرکز فرهنگی، صنعتی و اداری کل کشور اغلب در این شهر وجود دارند. 

اقتصاد ارمنستان

چرخ اصلی اقتصاد ارمنستان را می توان بر پایه تولید انواع گوناگون ماشین آلات دانست که مهمترین اصل در اقتصاد درحال پیشرفت این کشور است. پس از آن صنایع نساجی، فلزی، شیمیایی و موارد دیگر را می توان نام برد که در اقتصاد ارمنستان تاثیر گذار اند. گرچه ارمنستان مواد معدنی، الماس و مواد غذایی را به سرتاسر دنیا صادر می کند اما یکی از کشور های درخواست دهنده و نفت و گاز است. این کشور به واسطه دانشگاه های معتبر و کتابخانه های عظیم خود، به یکی از کشور های محبوب دانشجویان برای تحصیل در ارمنستان تبدیل شده است. به طوری که سالانه سیل عظیمی از دانشجویان از کشور های اطراف به سوی ارمنستان روانه می شوند

مساحت و جمعیت ارمنستان چقدر است؟

کشور ارمنستان مساحتی حدود 30000 کیلومتر مربع دارد و 2.961.982 نفر (در سال 2022) نیز در آن زندگی می کنند. از 2.961.982 نفری که در این کشور ساکن هستند، حدود یک سوم آن در ایروان یا پایتخت ارمنستان زندگی می کنند. از ارمنستان به عنوان کوچکترین کشور مشترک المنافع یاد می شود. در این کشور 28 هزار متر مربع از سطح زمین را خشکی و حدود 1200 کیلومتر مربع را آب پوشانده شده است. همچنین  براساس سرشماری جمعیت پیش بینی شده است که در سال 2023 جمعیت کشور ارمنستان به 3.078.131 می رسد؛ این بدین معناست که 11.133 افراد جوان و نوزاد به جمعیت ارمنستان اضافه می شوند.

دین، زبان و مذهب مردم کشور ارمنستان

ارمنستان دارای مردمی خون گرم و مهربان است که گویش آنها به زبان ارمنی است که می توان ردپایی از زبان های هندی و اروپایی را در آن پیدا کرد. اغلب افرادی که در کشور ارمنستان زندگی می کنند ارمنی هستند و از پیروان کلیسای اچمیادزین به شمار می روند. گفته می شود که مذهب ارمنی ها به مذهب ارتدکس نزدیک بوده و شباهت هایی بین آنها وجود دارد. البته تا همین چند سال گذشته، مذهب در میان مردم ارمنستان ضعیف شده بود، اما جدیدا به دلیل فعالیت هایی که کلیساهای ارامنه انجام داده اند، سعی کردند به دین مردم رنگ و بوی رفته را باز گردانند و مردم به دینی که به آن اعتقاد داشتند باز گردند.

قوانین کشور ارمنستان

این کشور نیز همچون کشورهای دیگر دنیا دارای قوانین خاصی می باشد که در ادامه به مهم ترینِ آن ها اشاره می کنیم:

  • حمل داروهای کدئین دار ممنوع است.
  • توهین به مذهب و سیاست این کشور ممنوع است. 
  • آواز خواندن در مکان‌های عمومی ممنوع است. 
  • دعواهای خیابانی جرم سنگین دارد.
  • در سفر زمینی به ارمنستان باید گواهینامه بین المللی داشته باشید. 
  • همیشه از خط عابر پیاده عبور کنید. 
  • پوشیدن لباس مناسب در کلیساهای ارمنستان الزامی است. 
  • امکان نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی در مکان‌های خاصی مجاز است.

    کلام آخر

    به طور کلی می توان گفت که با سفر به این کشور، شما می توانید از جاذبه های گردشگری و تفریحات بیشماری که در این کشور وجود دارد بازدید کرده و با یک برنامه ریزی صحیح، از محبوب ترین آنها دیدن کنید. اگر می خواهید رهسپار ارمنستان شوید، به شما می گوییم که حتما برنامه سفرتان را به گونه ای تنظیم کنید که حتما از جاذبه های معروف این کشور دیدن کنید. همچنین حتما چشیدن غذاهای سنتی کشور ارمنستان را در برنامه سفرتان به گونه‌ای تنظیم کنید که با یکی از فستیوال‌های ایروان همزمان شود؛ مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد. نگران هزینه‌های سفر به ارمنستان هم نباشید. چرا که سفر به این کشور تجربه ماجراجویانه و کم‌خرجی را برای مسافران به دنبال دارد.

 

مشخصات کشور

قاره: آسیا
پایتخت: ایروان
زبان رسمی: زبان ارمنی
جمعیت: ۳٫۰۷۸٫۱۳۱
واحد پول: درام